Jag älskar Pomelo

När jag och barnen firade lilla julafton med släkten så bjöd min kusin Lena på en frukt som heter Pomelo.

             
Bild: Google

Jag blev helt fast i den och den är så himla god och nu köper jag frukten rätt ofta och njuter av varje gång.

Det är inte många som vet om Pomelo så här kommer lite information om vad det är:

Pomelo

Pomelo är en mycket stor citrusfrukt. Smaken är frisk, fin och söt. Den påminner litet om grapefrukt, men är inte påfallande besk.

Man brukar säga att pomelo är en familjefrukt. Man skär upp det tjocka skalet i ca 3 cm breda strimlor från toppen mot botten av frukten.Skalar av det till hälften, skär några jack i fruktköttet och ställer fram hela frukten på ett fat, så att var och en kan "plocka" bitar av fruktkött ungefär som man tar vindruvor från en klase.

Ni som inte har smakat  - GÖR det och jag lovar att flers av er kommer gilla den.


Kommentarer
Postat av: Ira & Mio

ja jag älskar den, åt den varje dag i Thailand,, färska o goooooda!! sen såg jag det i Sverige när jag kom hem fr Thailand och har köpt det typ 5 ggr sen dess, jobbigt skära av all skal och hinnor, bortskämd i T´hailand kunde man köpa det färdigskalad hihihi.. men gott e det ja det håller jag med om!

2010-02-27 @ 20:53:20
URL: http://misscokoris.blogg.se/
Postat av: pernilla

har aldrig smakat, det kommer jag göra någon gång ;)

2010-02-28 @ 09:55:59
URL: http://philadelphia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Frukt och annat som fraktats långa vägar hit till Sverige förstör klimatet. Tänk efter en gång till om man verkligen måste ha den.

2010-03-02 @ 13:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0