När vi välkomnade

år 2010 så var det glädje för många. Nyår är ju alltid mysig och med all fyrverkeri och att vi passerar ny era  för varje år.

Men om man ska känna stor glädje för mig så var det nog upp och ner även om jag hade en underbar nyårsfirande med familjen Lindroth.

Just nu



känner jag vissa dagar glad över livet och vissa dagar kan jag känna mig helt nere. Jag ska arbeta fram till den 28 januari och sen blir jag arbetslös och det är nog det som man ofta känner nere för och oroar mig för framtiden.

Jag kan känna och samtala med mig själv om vad jag har åstadkommit i mitt liv och visst är det mycket som jag borde ha gjort som bland annat studera mer och få mer kompetens i olika områden. Jag kom hem till Sverige från USA för 13 år sen och jag har haft tur alla de år med barn och jobb och inte varit arbetslös.

Jag har haft flera och bra jobb och jag är tacksam för att jag lärt mig så mycket och utvecklat mig själv som person och fått en så rik erfarenhet.

Nu känns det rätt tungt och jag oroar mig faktiskt för hur det ska gå för mig och barnen. Det är så många konstiga regler nu i dag när det gäller arbetslöshet och vad man får göra och inte göra. Det är så mycket som är nytt och jag ringer och frågar mycket och undrar över saker och thing.

Jag tycker det är helt sjukt att man inte får studera om man är arbetslös för då får man inte akassa

Ska man studera så får man ta lån

Colin får sluta på fritids och när jag frågade om de dagar och timmar som jag måste gå till AF och har tid så måste jag ta med Colin eller Nick (tänk om jag måste ta båda???) vilket liv det blir med två grabbar som säkert inte kan sitta stilla. Vad är det för miljö för dom och vad är det för en stress för mig som ska klara det?.

Det är så mycket nytt och jag tycker att det finns så många regler som inte alls är bra och det gör mig bara så deppig och jag undrar hur det ska gå till.

Får man brev från AF så måste man söka och det är självklart och det ska man respektera. Gör man inte det så blir man avstängd och får inga pengar. Men det som oroar mig mest är att de skickar annons från städer som ligger långt utanför Örebro och JA jag måste ändå söka dit och det vill man inte, men vad har man för val.

Jag fick frågan från min handläggare hos AF om jag kan tänka mig söka jobb i andra städer och jag sa NEJ, men att det är ok att söka i Hallsberg, Kumla, Nora, Arborga, men att det ändå kan bli tufft för att man är ensamstående och att jag inte kan åka hur långt från Örebro. Jag hoppas handläggaren inte gör det svårare för mig.

Ja vad har man mer att säga, ja att jag säger till mig själv att jag borde ha studerat mer under de år jag jobbat, men det är ju inte så enkelt för jobb är det man behöver och sen är ju studier ett måste om man vill bli något och sen bli fastanställd så för mig är det en komplicerad tanke om vad jag borde ha gjort och inte gjort.  Jag studerar just nu i Vadstena och läser Svenska Kyrkans Grundkurs på distans och ja jag har alltid haft en baktanke att läsa till diakon, men vi får se hur jag känner mig efter jag har studerat klart.

Just nu är man både glad och ledsen, men jag kämpar på och försöker tänka positivt.

Trevlig kväll på er alla!




Kommentarer
Postat av: Camilla

ta en dag i taget, njut sen av den tiden som arbetslös som en extra semester eller period då du får satsa på dig själv, göra saker som du känt att du inte hunnit med tidigare!

Megakram från diakonen Camilla

2010-01-06 @ 06:26:39
URL: http://rainred.blogg.se/
Postat av: Maria

har hört och läst om nya regler hela tiden, men sist läste jag att man har barnen under 12 år så slipper jobba i annan städer pga barnen skolan och har skäl.. osäkert om max 2-5 mil från hembostad får jobba när man har under 12 år. vet inte om det gäller fortfarande samma regler nu ?

så man kan lämna skäl varför kan ej flytta till annan städer också.. jag tänker på ang din flickorna går grundskolan och gymnasium också..

ja rätt tänk positivt och njut av. Kanske har du rätt att ta ut semesterdagar först innan arbetslös börjar ?.. Stor KRAMM på dej :)

2010-01-06 @ 10:24:23
Postat av: Tine

Vet precis hur du känner dej sötnos! Då ska jag ge dej utmaningar under dessa dagar som du kommer att gå sen efter i jan - så kommer du känna dej mindre rastlös. :) Puzz

2010-01-06 @ 16:17:42
URL: http://minds.blogg.se/
Postat av: Anna Sofia

Hej, kände att det var lite tråkigt att kommentera något som är tråkigt. Men, ja..

Att vara arbetslös är nog ingen som vill bli, de med förnuft i behåll, förståss. Jag har hört mycket knasiga regler, trist. men du, addie.. Jag tror säkert att du får nåt att göra. Du har ett stort hjärta och mycket energifull att du nog får snart jobb. Kram!

2010-01-07 @ 18:26:34
URL: http://ljusthemma.blogspot.com
Postat av: Malin L

tråkig att höra.. ja det är konstiga regler med a-kassa. jag vet inte om jag får ännnu, väntar på besked än, 2 månader.. suck..



ja, af respekterar min nej till annan städerna, bara örebro o runt om pga småbarn o dagis. det är jag tacksam för.. så det borde går för dig oxå.. tanke på dina tre barnen går ju skola..



kramar om!!!

2010-01-07 @ 20:18:56
URL: http://filiponelly.blogg.se/
Postat av: Åsa

OJOJ att läsa din blogg har inte läst din bogg på ett tag... he he måste gärna komemterar också =)



Ja jag förstår hemskt fullständigt hur du känner ... jag skulle göra som dig deppigt om det inte funkar att ta med barnen till af tex... SUCK ensam med barnen är tuff men du är stark ska du veta .... du är så duktig att kämpa för din och din barnens bästa....



Upp med tumme!!!! Kram

2010-01-11 @ 19:01:50
URL: http://smilesmilesmile.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0