Visst är det UNDERBART


Bild: Google


I dag när jag var och hjälpte till och fixa och ordna inför torsdagens tillgänglighetskonferens så fick man veta att kl 12 skulle SVT fatta ett beslut om Melodifestivalens final ska teckentolkas eller inte. Jag höll mina fingrar och tår så hårt jag kunde och med glädjande så fick man veta att MELODIFESTIVALENS FINAL TECKENTOLKAS.

WOW vilken känsla och vad glad jag blir och jag kan bara säga att det är ju lite EXTRA det här med att känna sig delaktig och en del av musikens värde. Jag älskar musík och lyssnar mycket hemma så det känns bara magiskt för mig att få se alla låtar översättas till teckenspråk.

Sitter och ler och snart ska jag lägga mig och jag kommer definitivt somna med ett leende på läpparna.

Jag beundrar Jan Sparby som aktiv arbetar i WeSign och hans medarbetare, Jag beundrar Örebro Teckenspråkiga Kulturskola för de gör något STORT för oss teckenspråkiga medborgare. DE vill att vi ska känna oss delaktiga och vara en del av hörandes kultur - UTAN dom så tror jag inte att de hade lyckats komma så långt med O Helga natt, Systerskap, ja fler förställningar de sett till att tolkas och nu Melodifestivalen. NI ÄR HELT UNDERBARA.
_______________________________________________________________________________________

Delar med er från WeSign blogg:

Melodifestivalens FINAL sänds på lördag den  13 mars i Globen. Samtliga bidrag kommer att framföras på teckenspråk direkt på sajten svt.se/melodifestivalen med hjälp av Örebro Teckenspråkiga kulturskola och WeSign.

– Att framföra Andra chansen på teckenspråk visade sig vara en lyckoträff. Reaktionerna är överväldigande, säger Jan Sparby, WeSign.

– Men, inte endast från teckenspråkiga medborgare utan även från hörande och påtagligt är att man från båda håll upplevt gestaltningen som ett mervärde.

– Det känns därför fantastiskt att få möjlighet att ännu en gång visa upp denna gestaltande konstform – teckenspråkartisteri, avslutar Jan Sparby

…om du förmodan skulle missa direktsändningen kan du denna gång i efterhand se sändningen i SVT play.


Ur: http://wesign.wordpress.com/


Kommentarer
Postat av: pepo

joo absolut. Verkligen kul att det framgår mot rätt håll med tillgänglighet för oss döva.

2010-03-10 @ 11:57:18
Postat av: Fia

oj vilken underbar nyhet!!! Ska garanterat titta på den på lördag, då jag är på jobbet! :)

Härligt att de äntligen gör något för oss döva och de som behöver teckenstöd.



KRAMM!!

2010-03-10 @ 20:56:25
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Britt

Nämen vad kul för jag missade förra veckan pga bortbjuden på fest.. Är det svt.se/play som visar eller??? Kram

2010-03-11 @ 20:16:12
URL: http://bijaadjo.blogg.se/
Postat av: Iréne Thalin

Ha en fin helg! Krammmmm!

2010-03-12 @ 18:05:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0