Ny kunskap och erfarenhet..

Sitter i mitt rum ensam och njuter av tystnaden och att få lugn och ro. Barnen är hemma i Örebro medan jag befinner mig i Vadstena. Hit åker jag tre dagar i månaden och det är då jag på kvällarna får koppla av och varva ner.

Som flesta av er vet så studerar jag på distans och läser Svenska kyrkans grundurs. Kursen är ett smakprov på att lära mig om alla grunder om Svenska kyrkans arbete. Man kan senare fundera på att fortsätta studera som bland annat präst, diakon eller församlingspedagog eller göra något ute någonstans i världen och göra något bra. Vad som händer efter min utbildning vet jag inte, men jag är glad att jag läser kursen och att min kunskap ökar och varje gång får jag ny erfarenhet.

Den här gången så läser vi om Pilgrim och dess historia.


Bild: Google
I går och i dag har vi vandrat som pilgrimer. Gårdagen var längre och då gick vi i lite över 4 timmar och stannade på olika platser och diskuterade mycket om vad och hur vi tänker och känslan inombords. Tycker det var intressant och lärorikt.

Under pilgrimens färd fick man lära sig de 7 nyckelorden som jag tycker var intressant.

1. Långtsamhet
I dagens samhälle och vår kultur går allt i rasande fart. Vi lever i en tidspressad och effektiviserad livssituation och många av oss hinner inte med det.  Vi glömmer ofta bort att känna hur vi mår på grund av tidsbrist när det är så mycket måsten. Långtsamheten har blivit en bristvara för många av oss och vad kan vi göra åt det? Försök att:

Stanna upp
Andas ut och in oh var lugn
Almanackan behöver inte vara helt fullt - se till att ha lite mer tomt
Tänk på livskvalitet
stäng av TVn ibland
Gå lite långtsammare och ta  dig tid med det du gör.


2. Frihet
Frihet idag är inte vad många av oss har. Vår tidskomprimerande kultur gör oss ofta till slavar under almanackan. Vi vill göra mycket  vilket gör att det tar större utrymme och då slimmas vår liv och hinner inte med oss själva.
Gör och tänk så här:

En pilgrim vill leva i frihetens luftsikt, som fågeln med utspända vingar.
Att vandra i svenska lanskapet i långtsamt tempo är bra att avstyra från vår almanacka och det ger oss en upplevelse av yttre och inre friheten från tidens pressande stress.


3. Enkelhet
vi samlar på oss en massa onödiga saker. Vi köper och gör så att förråden blir helt fullt eller i hemmets vrå har vi allt för mycket. Hur ofta använder vi sakerna? är det så viktigt att samla på sig en massa saker?. Ett fenomen som vi lever i dagens samhälle är: materialism. Många av oss lever inte i enkelhet i dagens samhälle.

För pilgrim är enkelhet en viktig sak i livet. Det är ok att ha enkla saker, att leva enkelt och på den vägen mår man bra och ingen press eller stress behövs inom oss. En enkel människa förknipas ofta med en ödmjuk och sakmodig personlighet.


4. Bekymmerlöshet
Vi organiserar, har struktur och budget att tänka på. Mycket administration och kontroll och till och med byråkrati att tänka på - det är förståelse som vi måste ha i vår samhällsstruktur som vi har idag. För många människor är man ofta orolig i själen för att man oroar sig och stressar sig. Masn glömmer bort om själva livet.

Bekymmerlöshet är ett ord som vi så sällan säger och det ordet finns inte i vår vanligaste ordförråd. Få vet och tänker att ta den dagen som kommer  - Att leva i nuet. Släpp taget om onödiga ambitioner och var som du är. Pilgrimer tänker - Carpe Diem - fånga dagen och lev nu. Det handlar om förmågan att vara närvarande i det som sker.


5. Tystnad
Vi hör eviga ljud, hemma, ute, i affärer, restauranger och på jobbet. Ljudbrusets kultur har ockuperat
praktiskt taget hela vårt vardagsliv. Vi hör ständig prat, ljud och all brus i bakgrunden och här har tystnaden blivit en bristvara.

Att gå bort från allt och få en stilla lugn och ro och bara koppla av är vad vi behöver. Att vandra och inte bry sig om ljud och bara känna tystnaden ger oss ett inre ro.


För oss döva/hsk som inte hör så ser vi ändå mycket ljud från vår syn som t.ex i affärer är det mycket rörlighet av människor, på restauranger ser vi mycket och hemma händer det mycket. Tänker att jag sitter här i tystnaden, ingen tv, inga barn och att det är bara jag det är ett inre frid och känsla inom mig.


6. Delande
I vår stora livsprojekt har det lett till individualisering i vårt samhälle och mycket jaget. Solidariskt tänkande har snart försvunnit i vårt liv och att vi inte bryr oss om andra lika mycket som förr.

Att dela med oss och visa stöd är något som är viktigt för en pilgrim.  Att möta någon, att samtala med någon och ta tid för en betyder mycket i delandet.


7. Andlighet
Helheten är mer än delarna.
Att vi som människa är mer som ett värde
Att vi inte är mer än ett dammkorn
Att vi inte är mer som ett djur
Att vi inte är mer som ett materia
Men att vi är något mer, en andlig varelse

Många söker efter något mer än det man ser och kan ta vara på. Många frågar sig ofta snopet: Var deta allt? hade inte livet mer att erbjuda?
När ett samhälle blir för materialiskt så värjer sig människan och söker andra vägar  för att försöka förstå det svårbegripliga livet. Det är då man vill finna en lugn plats och fundera på livets mening och känna andlighet inom sig.


Det här kanske är tråkigt för er att läsa, men jag ville dela med er vad jag lärt mig och att jag kan instämma mycket att många av oss glömt oss själva. Visst mår många av oss bra att vi har det som vi har i vårt samhälle, men ibland är det viktigt att stanna upp - andas och tänka att allt ordnar sig oavsett vad det än är.


Kommentarer
Postat av: Iréne Thalin

Skön läsning,, lite långt men ska läsa noggrannt.. Iaf har jag svårt för långa texter.. Men det du skriver ser så intressant ut och visst är det spännande gå nya vägar i livet... det är också modigt att göra det!!!



HUGS!

2010-05-10 @ 11:37:55
URL: http://thalintankar.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0