Tidig julklapp :0)

Har tänkt många gånger på att berätta om hur det det har fungerat med mig som har CI. Flesta av er vet att jag har CI på båda sidorna och jag trivs och är glad. Många vet att jag ser mig som teckenspråkig och fortfarande döv trots att jag opererade mig för några år sen.

Jag ska försöka berätta lite hur det är att ha CI och vad som har hänt med min untveckling som har varit både bra och negativt. Det gör jag i senare inlägg.

Som alla vet så utvecklas teknologin hela tiden så ny kvalite på CI blir bättre och bättre. Just nu har de utvecklats mycket med CI fronten med nya apparater och ibland finns det stunder då jag önskade att jag väntade med att CI operera mig, men samtidigt så tänker jag att teknologin utvecklas ju hela tiden så jag ska egentligen inte klaga.

I dag besökte jag audiologen för jag hade lite problem med min CI som inte fungerade så bra som den ska och det visade sig att det var fel på apparaten att jag nu fick låna en annan under tiden den lagas. Jag passade då på att ta upp det här med den nya CI apparaten som har utvecklas så mycket och som är liten och mycket enklare. Gnällde över att jag tyckte min nurvarande är stor och klumpig alltså ser den ut så här:



Har ofta tyckt att mina öron ser lite ut som elefanter när man har appararen bakom örat och ibland så gör det lite ont mot slutet av dagen.

Till min stora glädje så tyckte audiologen att det är självklart att jag ska få ny och beställde på en gång. Gissa hur glad jag blev - ja super glad.

Det fanns färger i svart med silver knappar, vitt med silver eller grå med silver och jag valde faktiskt den vita färgen för jag tyckte färgen var så häftig och jag bryr mig inte om det syns så mycket med tanke på att jag är mörkhyad, men so what - lite cool får man vara. Så efter jul får jag de här snygga CI apparaten



Mindre och smalare och det blir säkert skönare för min del och jag längtar faktiskt. Det som blir nytt för min del är att jag kommer i kombinationen med min ci ha en dosa som den här:



Skratta ni för visst låter det knasigt - ja en dosa som man ska ha för att trycka på att höja ljudet eller sänka den, eller ändra lite på den så att man blir nöjd - låter som om jag vore en stereo eller en tv apparat!..

Jag minns när I visade sin dosa för mig för några år sen och gissa - jag skrattade så att jag grät och ramlade nästan ner på golvet för jag tyckte det var lite komiskt att ha en dosa som ska styra för att höra, eller sänka eller så och jag minns att jag sa till henne att det är ju helt sjukt att ha en sådan och ännu värre är det att små barn med CI har en sån som föräldrar ska trycka och ja ni förstår poängen!..

Men här är jag idag och får ju en likadant och enligt audiologen är det bra att ha en sådan för det är mycket man kan göra med den med bla tv och mycket annat så det är nog bara att vänja sig och acceptera att man måste ha en sån.

Men ja, jag längtar och det blir en tidig julklapp för mig så får tålamodigt vänta till efter jul!.


Kommentarer
Postat av: Tina

Hej! Har precis hittat din blogg och tycker det är jättekul att läsa om någon annan som har CI och som även gilalr att tränar zumba ;-) Dessutom skriver du trevliga inlägg. Själv har jag Ushers Syndrom och har precis haft mitt CI (EAS) i en månad nu. Spännande! Lycka till med din nya apparat! // Tina



2010-11-30 @ 23:39:39
URL: http://dovblind.blogspot.com
Postat av: Maja

Vad bra:)

2010-11-30 @ 23:52:38
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Ida

Vilken fin header du har :)

2010-12-01 @ 00:35:41
URL: http://ipeterson.blogg.se/
Postat av: Iréne T

Det var ju roligt att du också får en apparat att ha fjärrkontroll till. Innan du använder andra personers namn kanske du kan fråga före. Det handlar om respekt mot andra människor och även dem som inte lever idag.



Det är inte första gången du använder andra personer i din blogg utan att ha frågat personerna eller släktingarna före.



Trevlig helg! Irene T

2010-12-03 @ 09:15:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0