Enchiladas till middag!

Bild: Addie

 

I dag gjorde jag en av barnens favorit rätt - enchiladas och det var väldig gott. Den här gången köpte jag grova tortillas bröd eftersom jag nu upptäckt på sista tiden att jag inte tål vetemjöl att jag nu börjar mycket med havre, graham och dinkelmjöl och jag mår mycket bättre av det.  Det smakade lika gott som vanlig tortillas och jag tycker det var nog godare med grovt.

 

Här kommer receptet:

Ungsvärme: 200

Köttfärs

Orginal tacomix

 

Sås

3 dl vatten

2 grönsaksbuljong

tomatpure

chreme fraiche eller matlagningsgrädde

hackad vitlök (2-3st)

krydda lite med salt, peppar och grillkrydda

häll i lite oregano

 

Stek köttfärsen tills det blivit brunt och häll i tacomix och lite vatten därefter kan ni låta köttet svalna


häll i vatten, buljong och låt det bli varmt sen häller ni i tomatpure och blandar och låt det må puttra lite sen äller ni creme eller matlagninsgrädde och blanda i vitlök och all krydda och smaka lite så att det har smak.

(jag brukar ibland göra dubbelt så att det blir mycket sås som nästan täcker enchiladas)

När såsen är klar börjar ni med att lägga i köttfärs i varje tortilla bröd och rulla det och lägg i ungsformen - bra om ni har stor ungsform. Fortsätt tills allt är klart

 

Häll i såsen över - ni avgör om ni vill ha lite sås eller mycket sås tills det täcker enchiladdan. Jag gör det och tycker det är godare. 

 

Strö över ost och sen in i ugnen och när osten är gyllenebrunt och att det småkokas lite så är maten klar.

 

Gott till sallad eller majs eller vad ni än vill ha.

 

Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Fia

ja, det var otäckt, men som sagt, tur inte allvarligare än så.. Hoppas det läker fint så att jag kan baka igen, snart ju ju! Hehe.. Kramm!

2010-11-18 @ 08:05:57
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Jinna

Gott det ser ut! Aww...

2010-11-30 @ 18:43:56
URL: http://www.jinna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0