Jag älskar ZUMBA och är helt fast!


Bild: google

I våras läste jag lite om Zumba fitness och blev nyfiken och ännu mer nyfiknare blev jag när man såg reklam på det. Jag sökte då och kollade om Zumba fanns i Örebro, men nix det fanns inte förutom alla andra städer som Stockholm, Malmö och några till så det var bara att hoppas på att den skulle komma hit till Örebro.

Under sommaren fick jag veta av en vän som precis blivit Zumba Instruktör att det ska börja på hösten och ni anade inte hur glad jag blev. Nu har jag testat och jag är helt fast - ja jag är helt frälst i träningsformen och älskar det och längtar till nästa pass.

Det har blivit ett fenomen i Örebro och på nästa alla träningsplatser i Örebro är det fullt överallt.

Vad är Zumba?
Zumba är en rolig och upplivande träningsform där de latinska rytmerna står i fokus. Du lär dig grundstegen till ett flertal latinamerikanska dansstilar och svänger till den heta musiken!

Vem uppfann Zumba?


Bild: Google


Albert "Beto" Perez, personlig tränare åt ett stort antal kändisar, skapade idén om dansbaserad träning till latinsk musik i sitt hemland Colombia i mitten av 1990-talet.


En dag när Beto kom till träningslokalen insåg han att han glömt ta med musik till det aerobicspass han skulle leda. Enda möjligheten var att rafsa ihop de skivor och band som han hade liggande i bilen: traditionell latinsk salsa och merengue - musik som han vuxit upp med och fortfarande älskar högt. Det blev en stor utmaning att improvisera fram ett helt aerobicspass, under pågående träning, och med en helt annan typ av musik. Beto lyckades med uppgiften och med denna plötsliga sistaminuten-improvisation föddes ett revolutionerande träningsprogram - Zumba Fitness®! Det blev snabbt den mest populära på träningscentret.


Idag har Zumba Fitness® blivit en av de snabbast växande dansbaserade träningsformerna och populäriteten bara fortsätter att öka. Samtidigt koordinerar Beto mer än 12 000 certifierade Zumba®-instruktörer över hela världen. Instruktörer som hjälper människor med olika bakgrund, i olika åldrar och från stora och små städer att komma igång med Zumba®. Eller som Beto säger:

 "Ditch the workout. Join the party!"




Kommentarer
Postat av: Jessica

Hej! Skulle kunna tänka mig hur rolig det är! :) Vart har du börjat dansa om man fick fråga? Har varit sugen på det också och en dag nog kör i gång! ;)

2010-09-15 @ 22:53:22
URL: http://rosevonrose.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0